جایگاه زمان و مکان در روش شناسی بعد از هجرتِ پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّم) در گذر از جامعه ی
نویسندگان
چکیده
پیامبر اکرم (صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) در جامعهای به راه قویم قرآن دعوت مینمود، که مردم به سوی باطل هجوم آورده و فساد و ظلم بر تمام شؤون زندگی آنان مستولی بود، با این وجود، خداوند سبحان می خواهد به دست آن حضرتحق را حکومت داده، دل های مردم را از پلیدی شرک پاک کند و رفتارشان را پیراسته و اجتماعشان را اصلاح سازد. پیامبر خاتم (صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) در دوران دعوت ده سالهی بعد از هجرت خود با موقعیتهای مختلف از حیث زمان و مکان و با مردمی متفاوت از حیث روانشناختی و جامعهشناختی مواجه بود که این خود اقتضائات متفاوتی را به دنبال داشت. لذا در این مقاله به این سؤال پاسخ داده خواهد شد که آیا این اقتضائات مختلف چه از بُعد روانشناختی و جامعهشناختی و چه از بُعد نقش زمان و مکان در روششناسی آن حضرت لحاظ شده است؟ با مطالعه و تحلیل کتب تاریخی، سیره، مغازی، تراجم و تفاسیر این نتیجه به دست آمده است که رسول الله (صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) هماز حیث روانشناختیو جامعهشناختی رعایت ظرفیت عقول مردم مینمود، و هم با لحاظ این عبارت که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد با تأسیس مسجد، تخریب مسجد، اعزام دعات، ایجاد وحدت ملّی، ارسال پیک به سران کشورها، مذاکراه و... توانست گسترهی اسلام را به گستردگی جهان وسعت بخشد.
منابع مشابه
جایگاه زمان و مکان در روششناسی بعد از هجرتِ پیامبر اکرم (صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) در گذر از جامعهی
پیامبر اکرم (صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) در جامعهای به راه قویم قرآن دعوت مینمود، که مردم به سوی باطل هجوم آورده و فساد و ظلم بر تمام شؤون زندگی آنان مستولی بود، با این وجود، خداوند سبحان میخواهد به دست آن حضرتحق را حکومت داده، دلهای مردم را از پلیدی شرک پاک کند و رفتارشان را پیراسته و اجتماعشان را اصلاح سازد. پیامبر خاتم (صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) در دوران دعوت ده سالهی بعد از هجرت خود ب...
متن کاملگفتمان امنیتی پیامبر اعظم صلی الله و علیه وآله
هم چنان که عرب های جاهلی بر اساس اهداف ومنافع خویش تعریفی از امنیت ارائه می کردند پیامبر اکرم 9 نیز بر اساس اهداف ومنافع دین اسلام که رهبر آن به شمار می رفت تعریفی از امنیت داشته است که بر اساس آن تعریف در ظرف مدتی کوتاه امنیتی ایجاد کرد که همه مسلمانان در سایه آن از هر جهت در آرامش به سر می بردند. پیامبر برای ایجاد امنیت برنامه هایی به اجرا درآورد که هم در کوتاه مدت وهم در دراز مدت توأم با موف...
متن کاملکاووشی در نماز شب پیامبر اکرم «صلّی الله علیه وآله»
این مقاله به حکم نماز شب بر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) می پردازد. با توجه به آیات قرآن و روایات وارده از طریق شیعه و اهل سنت و نیز گفتار مفسران و فقهای شیعه و اهل سنت درباره نماز شب رسول خدا(صلّی الله علیه وآله ) سه فرض را به این شرح می توان بیان کرد: فرض اول: نماز شب از ابتدا بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) مستحب بوده و برای آن چهار دلیل ذکر شده که ضعیف است. فرض دوم: نماز شب در آغاز بر پیا...
متن کاملروش تفسیری پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
هدفی که من از این پایان نامه دنبال کردم بیان این نکته است که روش تفسیری پیامبر روشی جامع محسوب میشود و آن حضرت از مناهج مختلف تفسیری چون شیوه عقلی قرآن به قرآن و...بهره جسته است .مجموعه ای که ملاحظه میشود سیری گام به گام در راستای همین هدف بوده است.
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش نامه تاریخISSN
دوره 9
شماره 36 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023